2,5 miljoen euro gecrowdfund in 2011

Crowdfunding breekt door: In 2011 is 2,5 miljoen euro gecrowdfund in Nederland

09 JANUARI 2012, AMSTERDAM
Samenvatting
Crowdfunding is in Nederland nu definitief doorgebroken: In 2011 werd 2,5 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door crowdfunding adviesbureau Douw&Koren.
Crowdfunding in Nederland is in 2011 aanzienlijk gegroeid: waar het fenomeen een paar jaar geleden nog in de kinderschoenen stond, werd in 2011 maar liefst 2,5 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door crowdfunding adviesbureau Douw&Koren.

"Crowdfunding bevond zich een paar jaar geleden nog in de experimentele fase, maar groeit nu naar serieuze proporties," zegt Gijsbert Koren van Douw&Koren. Zij voerden een survey uit onder de crowdfunding platforms in Nederland, waaruit bleek dat in 2011 voor 2,5 miljoen euro is opgehaald. Daarnaast is er in de tweede helft van 2011 maar liefst twee keer zo veel via crowdfunding gefinancierd als in de eerste helft van 2011. "We hebben alle reden om te verwachten dat die groei voorlopig niet af gaat nemen. Als we kijken naar internationale ontwikkelingen is de verwachting juist dat crowdfunding ook in 2012 weer aanzienlijk zal gaan groeien.", aldus Koren.

Het overgrote deel van de financiering bevindt zich in de creatieve hoek (1.350.000 euro). Koren: "De verwachting is dat financiering van ondernemingen een steeds grotere rol zal gaan spelen.".

"We verwachten dat 2012 een doorslaggevend jaar wordt voor crowdfunding," zegt Simon Douw van Douw&Koren. "Er is inmiddels voldoende volume, kennis en expertise in de markt. Nu is het zaak dat crowdfunding kan doorgroeien. Hiervoor is onder andere goede regelgeving vanuit de overheid nodig." Verwachting is dat crowdfunding in 2012 door steeds meer organisaties als kans zal worden gezien. Douw: "Ook voor gevestigde bedrijven wordt crowdfunding als financierings- en marketingtool interessant."

Wat is crowdfunding?
Het principe van crowdfunding is simpel: een initiatiefnemer pitcht op een crowdfunding platform zijn idee en vervolgens kunnen belangstellenden - de crowd - investeren in projecten die hen aanspreken. Dat investeren kan via donaties, een belegging, lening of een combinatie daarvan. De investeerder ontvangt voor zijn geld een tegenprestatie van de eigenaar.

Voor de meeste crowdfunding platforms geldt dat grofweg 1 op de 2 projecten er in slaagt om het benodigde bedrag op te halen. Een succesvol project haalt gemiddeld net iets meer dan 10.000 euro op. Kapitaal wordt tot op heden met name opgehaald binnen het bestaande netwerk van een ondernemer of project eigenaar.

Bijlagen:
- Afbeelding met resultaten Crowdfunding Survey 2011 (zie onderaan deze pagina)
- Ter achtergrond: De 10 toonaangevende crowdfunding projecten van 2011 (zie onderstaande link)
Citaten
"Het succes van crowdfunding is passie. Als je je passie weet over te dragen dan volgt de rest vanzelf." Roel van de Weijer, CineCrowd
"Ik verwacht dat de urgentie voor alternatieve financieringsmiddelen in 2012 alleen maar groter zal worden in de kunstsector." Roy Cremers, voordekunst
"Je ziet steeds meer traditionelere organisaties die geïnteresseerd raken in crowdfunding en crowdsourcing omdat ze op zoek zijn naar nieuwe financieringsmodellen en nieuwe modellen om de donateurs, klanten, burgers of fans aan zich te binden." Bart Lacroix, 1%CLUB
"De oprichtster van TenPages.com is genomineerd voor Uitgever van het Jaar 2011. Dit zegt iets over de trend die gaande is in de boekenwereld, aangezien TenPages.com in de strikte zin van het woord natuurlijk geen uitgeverij is." Eva de Visser, TenPages.com
"Wanneer iemand 250 unieke supporters aan zijn manuscript weet te binden, is dat voor ons reden om een boek uit te geven." Floor Plikaar, Schrijversmarkt
"Op een crowdfunding platform staan levert niet veel op; een actieve campagne van de ondernemer is noodzakelijk voor succes." Mark Hillen, WeKomenErWel
"Voor de meeste crowdfunding platforms geldt dat gemiddeld zo'n 50% van de projecten er in slaagt om het benodigde bedrag op te halen. Kapitaal wordt tot op heden met name opgehaald binnen het bestaande netwerk van een ondernemer of project eigenaar. "In 2012 zal crowdfunding door het grote publiek steeds meer gezien worden als een investeringsmogelijkheid."" Tom Vroemen, CrowdAboutNow.
"In Nederland zijn inmiddels 20 crowdfunding platforms actief. In 2012 verwacht ik dat hierin een schifting plaats zal vinden. " Korstiaan Zandvliet, Symbid
"Wij denken dat 2012 een erg belangrijk jaar gaat worden voor crowdfunding, waarin de overheid het belang van alternatieve financieringsvormen zal erkennen. Van belang is dat er meer aandacht komt voor crowdfunding als alternatief voor de banken. Met name investeerders moeten nog met de voordelen van crowdfunding kennis maken." Edwin Adams, Geldvoorelkaar.nl